В статье обозначена взаимосвязь урочной и внеурочной деятельности в связи формированием читательских умений обучающихся, актуализирована проблема формирования читательской грамотности обучающихся 5 - 6 классов во внеурочной деятельности, Охарактеризованы особенности организации и проведения внеурочных занятий по формированию функциональной читательской грамотности с учётом возрастных особенностей. Особое внимание в статье уделено специфике содержания занятий, основным видам деятельности учащихся, формам проведения занятий, разработанных в соответствии с Программой курса внеурочной деятельности "Функциональная грамотность: учимся для жизни" (одобренной решением Федерального учебно-методического объединения по общему образованию, протокол 7/22 от 29.09.2022 г.), предложены методические механизмы преодоления выявленных у школьников затруднений. Статья может представлять интерес для широкого круга специалистов в области школьного образования: учителей, преподавателей педагогических вузов и колледжей, методистов системы повышения квалификации учителей, разработчиков материалов для оценки качества образования.
The article outlines the relationship between class and extracurricular activities in connection with the formation of reading skills of students, the problem of developing reading literacy of students in grades 5-6 in extracurricular activities is actualized, the features of the organization and conduct of extracurricular activities on the formation of functional reading literacy, taking into account age characteristics, are characterized. Particular attention in the article is paid to the specifics of the content of classes, the main types of activities of students, forms of conducting classes developed in accordance with the Program of the course of extracurricular activities "Functional literacy: learning for life" (approved by the decision of the Federal Educational and Methodological Association for General Education, protocol 7/22 dated September 29, 2022), methodological mechanisms for overcoming the difficulties identified among schoolchildren are proposed. The article may be of interest to a wide range of specialists in the field of school education: teachers, teachers of pedagogical universities and colleges, methodologists of the teacher training system, developers of materials for assessing the quality of education.