Профессор С.П. Сингалевич (1887-1953) вошел в историю отечественной высшей школы как крупный специалист в области всеобщей истории и методики преподавания истории и обществознания и как видный организатор высшего педагоги чешского образования. В течение многих лет он являлся ректором Восточного педагогического института в Казани (1922-1929), заведующим кафедрой всеобщей истории, руководителем аспирантуры, реализуя на практике свои научно-методические идеи. Результатом органичного сочетания организаторской, теоретической и практической деятельности С.П. Сингалевича явился ряд методических работ, важнейшей из которых стала "Методика истории. Принципы, теория и пути к практике" (Казань, 1918), подводящая итог дореволюционным педагогическим поискам ученого. Целью данного исследования является аналитическое обобщение научно-методического наследия ученого и педагога в области истории и обществознания и его значение для современной высшей и средней школы России. Методы исследования: основным методом является теоретический анализ трудов С.П. Сингалевича по методике преподавания истории и обществознания в средней и высшей школе, рекомендации по практическому их использованию в современной научно-педагогической деятельности.
Professor S.P. Singalevich (1887-1953) entered the history of Russian higher education as a notable specialist in the field of general history and methods of teaching history and social science, and as a prominent organizer of higher pedagogical education. For many years he was the rector of the Eastern Pedagogical Institute in Kazan (1922-1929), the head of the department of general history, the head of the graduate school, putting into practice his scientific and methodological ideas. The result of an organic combination of organizational, theoretical and practical activities of S.P. Singalevich was a number of methodological works, the most important of which was the "Methodology of history. Principles, theory and paths to practice" (Kazan, 1918), summing up the pre-revolutionary pedagogical searches of the scientist. The purpose of this study is to analytically summarize the scientific and methodological heritage of the scientist and teacher in the field of history and social science and its significance for modern higher and secondary schools in Russia. Research methods: the main method is the theoretical analysis of the works of S.P. Singalevich on the methodology of teaching history and social science in secondary and higher schools, recommendations for their practical use in modern scientific and pedagogical activities.