В современном искусствознании существует давняя традиция изучать художественные факты, признанные безусловными шедеврами, вошедшие в художественную сокровищницу. Между тем, вне сферы исследовательских интересов остается широкий пласт массового, популярного искусства, которое и составляло "художественный стиль" своего времени. Объединяет эти художественные феномены "кассовый" подход, выраженный в объективных показателях статистики кассовых сборов. Именно "кассовый", экономический подход позволяет преодолеть традиционную академическую замкнутость искусствознания, открывает "другую" историю советского искусства, развивающуюся параллельно магистральному художественному процессу.
In modern art studies there is a long tradition of studying artistic facts recognized as absolute masterpieces, which are included the art treasury. Meanwhile, outside the sphere of research interests remains a wide layer of mass popular art, which constituted the "artistic style" of its time. These artistic phenomena are united by the "box office receipt" approach, expressed in objective indicators of box office statistics. It is the "box office", economic approach that allows to overcome the traditional academic isolation of art studies, reveals a "different" history of Soviet art developing in parallel with the mainstream artistic process.