В статье дано определение понятия "музыкальная память", рассмотрены виды памяти на основе работ известных российских психологов: Б.М. Мещерякова и В.П. Зинченко. Также проанализированы учебные пособия музыковедов и музыкальных педагогов: Л.А. Баренбойм, Й. Гофмана, Д. Кирнарской. Научная новизна исследования состоит в том, что был разработан комплекс методических рекомендаций; отобраны и перечислены наиболее значимые заключения трудов Г. Когана и Л. Маккиннон по развитию музыкальной памяти у учащихся старших классов в процессе обучения игре на фортепиано. В результате выделены и охарактеризованы несколько основных видов памяти: (зрительная, слуховая, смысловая, двигательная, тактильная и эмоциональная), выявление которых у определенных учащихся, способствует наиболее эффективному выучиванию текста в процессе изучения произведения.
Purpose of the research: to develop a set of methodological recommendations for the development of musical memory in senior students in the process of learning to play the piano. The article gives a definition of the concept of "musical memory", considers the types of musicologists and music teachers were analyzed: L.A. Barenboim, J. Hoffmann, D. Kirnarskaya. The scientific novelty of the research lies in the fact that a set of methodological recommendations was developed; selected and listed the most significant conclusions of the works of G. Kogan and L. McKinnon on the development of musical memory in senior students in the process of learning to play the piano. The scientific novelty of the research lies in the fact that a set of methodological recommendations was developed; selected and memory based on the works of famous Russian psychologists, doctors of psychological sciences: B.M. Meshcheryakov and V.P. Zinchenko. Also, textbooks of listed the most significant conclusions based on the works of G. Kogan and L. McKinnon on the development of musical memory in senior students in the process of learning to play the piano. As a result, several main types of memory were identified and characterized: (visual, auditory, semantic, motor, tactile and emotional), the identification of which is the main type in a certain student contributes to the most effective learning of the text in the process of studying the work.