Балетное исполнительство сегодня является привлекательным видом художественного творчества у детей. Балетными занятиями в системе дополнительного образования охвачено большое количество детей разных возрастов. Перед педагогами, ведущими такие занятия в системе дополнительного образования, возникают вопросы воспитания юного танцовщика, формирования технических навыков, художественного мастерства и общего культурного развития. Целью настоящей статьи является раскрытие опыта знакомства детей с историей развития хореографического искусства в процессе активного включения их в процесс балетной постановки, каждая картина которой представляет определенный этап развития балетного творчества. Осуществление данной постановки, включение в ее содержание "сверх сюжета" по истории балета происходило в процессе подготовки балета "Снежная королева" в Екатеринбургском детском театре балета "Щелкунчик".
Ballet performance today is an attractive form of artistic creativity for children. A large number of children of different ages are involved in ballet classes in the system of additional education. For teachers who conduct such classes in the system of additional education, there are questions about the education of a young dancer, the formation of technical skills, artistic skills and general cultural development. The purpose of this article is to reveal the experience of acquaintance of children with the history of the development of choreographic art in the process of their active inclusion in the process of ballet performance, each picture of which represents a certain stage in the development of ballet creativity. The implementation of this production, including in its content "beyond the plot" on the history of ballet, took place during the preparation of the ballet "The Snow Queen" at the Yekaterinburg Children's Ballet Theater "Nutcracker".