Выделены три подхода к рассмотрению компетенции как предмета оценки: сторонники первого подхода рассматривают компетенцию как интегративное единство знаний, умений и владений; представители второго подхода в структуру компетенции включают кроме знаний, умений и навыков еще мотивационную (ценностно-смысловую) составляющую; третий подход предполагает, что в структуру компетенции включается, помимо указанных выше, еще один компонент - условия, в которых проявляется компетенция; раскрыты основные задачи, стоящие перед преподавателями высшей школы в связи с оценкой компетенций; предложен алгоритм контроля сформированности той или иной компетенции в соответствии с требованиями ФГОС ВО.
A three approaches to consider the assessment of competence as a subject: the supporters of the first approach considered competence as an integrative unity of knowledge, abilities and possessions; Representatives of the second approach to the structure of competence include in addition to knowledge and skills more motivation (value-semantic) component; third approach assumes that the structure of competence is included, in addition to the above, another component - the conditions under which manifested competence; It covers the main tasks of the higher school teachers in connection with the assessment of competencies; proposed diagnostic algorithm for the level of formation of this or that competence in accordance with the requirements of the GEF IN.