Предметом исследования в данной работе является визуализация как специфический тип информации. Автор различает визуализацию как процесс и как его продукт - информационное сообщение специфического вида. Представляется модель социокультурного механизма информационного воздействия. Описываются следующие основные направления широкого использования визуального информационного продукта: сотворение легенды; сфера искусства и культуры (в узком смысле); специфическая форма аргументации; репрезентация своего "Я". Делается вывод о том, что информационная и визуальная культуры выступают определенным инструментом, который способен нести в себе как созидательную, так и разрушительную силу.
The subject of study in this work is the visualization as a specific type of information. The author distinguishes visualization of both the process and its product, that is, a specific type of information message. The article describes a model of the mechanism of social and cultural impact of the information. The following main directions of the extensive use of visual information product are presented: the creation of a legend; the sphere of art and culture (in the narrow sense); a specific form of argumentation; the representation of "I". It is concluded that the information and visual culture are the specific tool, which is capable of carrying both creative and destructive force.