В данной статье рассмотрены аргументы в пользу интегрированного обучения, раскрыты понятия и принципы инклюзивного образования, вопросы организации инклюзивного (включенного) образования детей с особыми образовательными потребностями в классы со здоровыми сверстниками. Описаны основные направления коррекционноразвивающей работы с детьми, показана модель психолого-педагогического сопровождения детей с ООП. Представлен практический опыт работы ресурсного центра на базе школы во взаимодействии со всеми участниками учебно-воспитательного процесса по проблеме: "Создание условий, направленных на реализацию комплексного психолого- педагогического сопровождения детей с ООП".
This article discusses the arguments in favour of integrated education, reveals the concepts and principles of inclusive education, and the issues of organizing inclusive education of children with special educational needs into classes with healthy peers. The main directions of corrective and developmental work with children are described, the model of psychological and pedagogical support for children with special educational needs is shown. The article presents the practical experience of work of the resource center on the basis of the school in cooperation with all participants of the educational process on the problem: "Creating conditions aimed at the implementation of comprehensive psychological and pedagogical support for children with disabilities".