В последнее время в психологии все больше внимания уделяется исследованиям семьи. Основная цель работы состояла в исследовании специфики внутрисемейных отношений у российских и туркменских студентов. В работе представлены результаты эмпирического исследования внутрисемейных отношений туркменских и российских студентов 2 курса педагогических специальностей в количестве 60 человек. В рамках психометрического подхода к изучению внутрисемейных отношений была применена методика Шкала семейных отношений. У туркменских студентов выявлены высокие баллы по критериям сплоченность, морально-нравственные аспекты, организация, контроль, низкие баллы по критериям экспрессивности и конфликта, у российских студентов они повышены. В завершении статьи описаны выводы исследовательской работы
Last time more and more attention has been paid to research of family in psychology. The main aim of the work was to study the specifics of intra-family relationships among Russian and Turkmen students. The article examines the definitions of the concept of family, intra-family relationships, personality formation, and family relationships, intergenerational relations presented in studies by domestic and foreign authors. The article presents the results of the empirical study of intra-family relations of Turkmen and Russian students of the second courses of pedagogical specialties of 60 people. Within the framework of the psychometric approach to the study of intra-family relations was used Family Environmental Scale. Turkmen students showed high scores on the criteria of cohesion, moral aspects, organization, control, low scores of expressiveness and conflict; Russian students had higher scores. At the end of the article the conclusions of the research work are described.