Развитие профессионально-педагогической Я-концепции молодого учителя является одной из ключевых проблем современного образования. От того, какая личность занимается воспитанием, обучением и развитием подрастающего поколения, зависит будущее государства. Для системы высшего педагогического образования одной из первоочередных задач становится формирование высоко духовного, нравственно устойчивого учителя, способного к саморазвитию и совершенствованию; мотивированного к профессиональной деятельности. Анализ научно-методической литературы показал, насколько актуальным является вопрос развития Я-концепции будущего учителя. Однако в исследованиях в полной мере не представлена система комплексного формирования Я-концепции, поэтому целью исследования стали анализ психолого-педагогической литературы по проблеме исследования; разработка и апробирование алгоритма выстраивания траектории развития Я-концепции будущего учителя. Методы исследования: теоретические методы: анализ и синтез разработанности проблемы в научной психолого-педагогической литературе; эмпирические методы, среди которых опрос 135 студентов 1-х курсов направления подготовки Педагогическое образование; количественные методы: сбор количественных данных. Выводы и рекомендации. Полученные в процессе исследования результаты позволили сделать вывод о том, что работу над выстраиванием траектории развития профессиональной Я-концепции будущего учителя целесообразно начинать на 1 курсе во втором семестре, так как к этому времени происходит осмысление обучающимися специфики педагогической деятельности.
The development of the professional and pedagogical self-concept of a young teacher is one of the key problems of modern education. The future of the state depends on what kind of person is engaged in the upbringing, training and development of the younger generation. For the system of higher pedagogical education, one of the priorities is the formation of a highly spiritual, morally stable teacher, capable of self-development and improvement; motivated for professional activity. Analysis of the scientific and methodological literature showed how relevant the issue of developing the self-concept of the future teacher is. However, the research does not fully represent the system of complex formation of the self-concept, therefore, the purpose of the study was to analyze the psychological and pedagogical literature on the research problem; development and testing of the algorithm for building the development trajectory of the self-concept of the future teacher. Research methods: theoretical methods: analysis and synthesis of the development of the problem in the scientific psychological and pedagogical literature; empirical methods, including a survey of 135 1st-year students in the direction of training Pedagogical education; quantitative methods: collection of quantitative data. Conclusions and recommendations. The results obtained in the course of the study made it possible to conclude that it is advisable to start working on building a trajectory for the development of a professional self-concept of a future teacher in the 1st year in the second semester, since by this time students are comprehending the specifics of pedagogical activity.