Исследование посвящено проблеме комплексного и систематизированного освещения опыта деятельности педагогов и просветителей XIX-XX вв., представлявших разные регионы России. Проблему исследования составляет изучение концепций педагогов и просветителей XIX-XX вв. разных регионов России с позиции их огромного вклада в интеллектуально-образовательную, духовную и культурную сокровищницу нашей страны, высокой значимости и актуальности их бесценного опыта для осмысления современного российского и мирового образования. Цель исследования заключается в выявлении и обосновании наиболее значимых достижений и приоритетов в педагогике и образовании российских педагогов и просветителей разных российских регионов, а также в проведении анализа новаторских предложений прошлого в аспекте возможностей их успешного применения как в современном российском образовательном процессе, так и мировом, в том числе с учетом новых вызовов, связанных с геополитическими явлениями XXI в. Методы исследования. В исследовании был применен системный анализ педагогических и просветительских концептов прошлого в аспекте их сопоставления с современными образовательными максимами и трендами в России, в т.ч. в мировом контексте. Выводы и рекомендации. По нашим наблюдениям, можно выделить 6 доминантных актуальных парадигм, составивших фокус внимания российских просветителей и педагогов прошлого: 1) образование и мировоззрение (знание, наука, разум, мудрость); 2) образование и гуманизм (нравственный долг, гуманизм, патриотизм, любовь к малой родине (юрте, аулу)); 3) воспитание и образование; 4) педагогика и актуальные методы обучения; 5)образование и культура; 6) образование и религия и др.
Our research is dedicated to the issue of complex, systematized assessment of practical experience of pedagogues and educators of the 19th and 20th centuries who represented different Russian regions. The research problem is the ideas proposed by teachers and educators of the 19th and 20th centuries who represented different geographic regions of Russia and different national-original cultures and confessions from the standpoint of their enormous contribution to the intellectual, educational, spiritual and cultural treasury of our country, the high significance and relevance of their invaluable experience for understanding modern Russian and world education. The purpose of the study is to identify and substantiate the most significant achievements and priorities in pedagogy and education of Russian teachers and educators representing different regions of Russia; to analyze innovative proposals of the past from the angle of the possibility of their successful application both in the modern educational process of our country and abroad, including their implementation in the context of new challenges associated with geopolitical phenomena of the 21st century. Research methods. The study applied a systematic analysis of pedagogical and educational concepts of the past in the context of comparing them to modern educational maxims and trends in Russia while giving consideration to the global context. Conclusions and recommendations. Based on our observations, we can distinguish six relevant dominant paradigms the Russian educators of the past were focused on: 1) education and worldview (knowledge, science, reason, wisdom); 2) education and humanism (moral duty, humanism, patriotism, love for the small homeland (yurt, aul)); 3) upbringing and education; 4) pedagogy and current teaching methods; 5) education and culture; 6) education and religion, etc.