В период социальной турбулентности и процессов острой борьбы мира традиционного и мира "новой этики" особое значение имеет обращение к отечественному историко-педагогическому наследию с целью определения аутентичных национальных идеалов и ценностей. Статья посвящена проблеме профессионального мировоззрения учителя и ее отражения в отечественной педагогической публицистике XIX-XX вв. Обращение к историко-педагогическому наследию позволит определить национальный образ учителя, опираясь на анализ траекторий развития аксиологии учительской профессии в отечественном пространстве образования и педагогической мысли. Целью исследования является реализация историко-педагогического анализа развития профессионального мировоззрения российского учителя в период XIX-XX вв. Методы исследования. Исследование развития феномена профессионального мировоззрения учителя в истории педагогической мысли реализуется на основе семиотико-герменевтического метода анализа текстов, контекстного, идеографического и биографического методов, методов ретроспективного анализа, количественного и качественного контент-анализа, сравнительного контекстологического анализа. Выводы и рекомендации. Авторы определяют профессиональное мировоззрение учителя как комплексное интегративное образование духовно-деятельного освоения мира через профессиональное самоопределение, профессионально-личностное развитие, образующее неразрывное и саморазвивающееся единство мировоззренческих компонентов и функционалов. В контексте анализа педагогической публицистики периода XIX-XX вв. в исследовании выявлены устойчивые типы профессионального мировоззрения: традиционно-консервативный, социально-демократический, гуманистический, рационально-материалистический, экзистенциально-аксиологический. Результаты исследования могут быть применимы в контексте определения целевого компонента и осмысления методологии организации профессионального воспитания будущих учителей в пространстве педагогического вуза.
In a period of social turbulence and processes of acute struggle between the world of traditional and the world of "new ethics", it is of particular importance to turn to the domestic historical and pedagogical heritage in order to determine authentic national ideals and values. The article is devoted to the problem of the teacher's professional worldview and its reflection in Russian pedagogical journalism of the 19th-20th centuries. An appeal to the historical and pedagogical heritage will make it possible to determine the national image of a teacher, based on an analysis of the development trajectories of the axiology of the teaching profession in the domestic space of education and pedagogical thought. The purpose of the research is to implement a historical and pedagogical analysis of the development of the professional worldview of a Russian teacher in the period of the 19th-20th centuries. Research methods. The study of the development of the phenomenon of a teacher's professional worldview in the history of pedagogical thought is implemented on the basis of the semiotic-hermeneutical method of text analysis, contextual, ideographic and biographical methods, methods of retrospective analysis, quantitative and qualitative content analysis, and comparative contextual analysis. Conclusions and recommendations. The authors define the teacher's professional worldview as a complex integrative formation of the spiritual and active development of the world through professional self-determination, professional and personal development, forming an inseparable and self-developing unity of worldview components and functionalities. In the context of the analysis of pedagogical journalism of the period of the 19th-20th centuries, the study revealed stable types of professional worldview: traditional conservative, social democratic, humanistic, rational materialistic, existential axiological. The results of the study can be applied in the context of determining the target component and understanding the methodology for organizing the professional education of future teachers in the space of a pedagogical university.