Актуальность исследования заключается в том, что в современной России при осуществлении процесса подготовки учителя к работе в сельской школе происходит активное обращение к наследию выдающихся педагогов советского периода. В статье автором представлен комплекс основных организационно-педагогических мер, предложенных А.Е. Кондратенковым (1921-1992) по улучшению процесса подготовки учителя к работе в сельской малокомплектной школе; выявлены и проанализированы методы, формы и средства совершенствования педагогического мастерства сельского учителя.
The relevance of the study lies in the fact that in modern Russia, when carrying out the process of preparing a teacher for work in a rural school, there is an active appeal to the heritage of prominent teachers of the Soviet period. In the article, the author presents a set of main organizational and pedagogical measures proposed by A.E. Kondratenkov (1921-1992) to improve the process of preparing a teacher for work in a rural small school; methods, forms and means of improving the pedagogical skills of a rural teacher were identified and analyzed.