В условиях современного переосмысления наследия прошлого актуальным является анализ идей отечественных педагогов. Особое место в их ряду занимает К.Д. Ушинский. Особую актуальность историко-педагогическим аспектам подготовки педагога придает тот факт, что 2023 г. - это год педагога и наставника и юбилейный год Ушинского. В ходе нашего исследования мы не нашли достаточного количества научных работ по современному анализу работ К.Д. Ушинского. В библиотеке диссертаций мы нашли более 500 упоминаний имени К.Д. Ушинского по различным областям наук от философии и педагогики до психологии и филологии. Существуют и современные научные публикации, обращающие внимание на педагогическое наследие К.Д. Ушинского, но по заявленной проблеме (подготовка педагога) мы нашли всего несколько статей 2020-2022 гг. и диссертаций. Данный факт подчеркивает важность исследования данной темы. Наследие К.Д. Ушинского до сих пор представляет интерес для понимания стратегии и тактики развития современного педагогического образования. Великий педагог разработал проекты и программы подготовки учителя, когда в России учреждений для подготовки педагогов не существовало. Его проекты нашли отражение в официальных документах и были реализованы в учреждениях по подготовке учителя народной школы. В статье дан анализ проекта учительской семинарии. Исходя из вышеуказанного, целью исследования является проведение сравнительно-сопоставительного анализа по ряду критериев проекта и его реализации в учительских семинариях и учительских институтах г. Красноярска в конце XIX в. Критериями анализа выступили: цель подготовки, срок обучения, содержание образования, формируемые у педагога умения и качества личности, методы воспитания и обучения. Анализ выполнен на материале Красноярской учительской семинарии (1870) и Красноярского учительского института (1916). Методы исследования: теоретические методы - анализ психологической и педагогической литературы по проблеме исследования, анализ работ Ушинского, сравнительно-сопоставительный анализ архивных материалов и материалов проекта. Выводы и рекомендации. Полученные в процессе исследования результаты показывают, что выделены общее ядро и вариативные составляющие подготовки педагога в учреждениях г. Красноярска. Представляет интерес усиление воспитательного компонента подготовки семинариста, во многом отвечающий замыслу К.Д. Ушинского. Красноярская учительская семинария может выступать примером творческого осмысления педагогического наследия К.Д. Ушинского.
In the context of modern reinterpretation of the heritage of the past, the analysis of the ideas of domestic teachers is relevant. A special place in their number is occupied by K.D. Ushinsky. Of particular relevance to the historical and pedagogical aspects of teacher training is the fact that 2023 is the year of the teacher and mentor and the anniversary year of Ushinsky. In the course of our research, we did not find enough scientific papers on the modern analysis of Ushinsky's works. In the library of dissertations, we found more than 500 mentions of the name of K.D. Ushinsky in various fields of sciences from philosophy and pedagogy to psychology and philology. There are also modern scientific publications that pay attention to the pedagogical heritage of K.D. Ushinsky, but on the stated problem (teacher training) we found only a few articles 2020-2022 and dissertations. This fact underlines the importance of researching this topic. The legacy of K.D. Ushinsky is still of interest for understanding the strategy and tactics of the development of modern pedagogical education. The great teacher developed projects and teacher training programs when there were no institutions for teacher training in Russia. His projects were reflected in official documents and were implemented in institutions for the training of teachers of the national school. The article analyzes the project of the teachers' seminary. Based on the above, the purpose of the study is to conduct a comparative analysis on a number of criteria of the project and its implementation in teachers' seminaries and teachers' institutes in Krasnoyarsk at the end of the 19th century. The criteria of the analysis were: the purpose of training, the duration of training, the content of education, the skills and qualities of personality formed by the teacher, methods of education and training. The analysis is based on the material of the Krasnoyarsk Teachers' Seminary (1870) and the Krasnoyarsk Teachers' Institute (1916). Research methods: theoretical methods - analysis of psychological and pedagogical literature on the research problem, analysis of Ushinsky's works, comparative analysis of archival materials and project materials. Conclusions and recommendations. The results obtained in the course of the study show that the common core and variable components of teacher training in the institutions of Krasnoyarsk have been identified. It is of interest to strengthen the educational component of the seminarian's training, which largely corresponds to the plan of K.D. Ushinsky. Krasnoyarsk Teachers' Seminary can serve as an example of creative understanding of K.D. Ushinsky's pedagogical heritage.