Доказано, что адекватность самооценки академических достижений (САД) является одним из ресурсов стрессоустойчивости студентов. Гипотеза: коммуникативные, эмоционально-волевые, темпераментальные особенности определяют адекватность САД в стрессогенной ситуации, - подтвердилась частично. Разработана личностно-ориентированная программа развития адекватности САД студентов юношеского возраста. Она состоит из упражнений, направленных на повышение мотивации и навыков учения в вузе, регуляцию психофизиологического состояния, повышение самооценки и уверенности в себе, развитие коммуникабельности, сензитивности, мышления, рефлексию собственных возможностей, самораскрытие
It is proved that the adequacy of self-assessment of academic achievements (SAA) is one of the resources of students' stress resistance. Hypothesis: communicative, emotional-volitional, temperamental features determine the adequacy of SAA in a stressful situation, - was partially confirmed. A personality-oriented program for the development of the adequacy of the SAA of adolescent students has been developed. It consists of exercises aimed at increasing motivation and learning skills at a university, regulating the psychophysiological state, increasing self-esteem and self-confidence, developing communication skills, sensitivity, thinking, reflection of one's own capabilities, self-disclosure