Современная языковая политика Татарстана строится на принципах уважительного отношения к представителям различных этносов, являющихся носителями своей национальной культуры и языка. В этой связи необходим путь реализации культуроведчески-ориентированного подхода в обучении языкам - познание культуры своего языка в диалоге культур. Проблема диалога культур в преподавании языков не нова, но она приобретает новую значимость в условиях поликультурного образования ориентированного на культуру многих народов, важнейшей задачей становится не только приобщение обучаемых к родной культуре, языку, но и воспитание толерантности, уважения к национальной самобытности других народов, понимания национально- культурных различий.
The modern language policy of Tatarstan is based on the principles of respect for representatives of various ethnic groups who are native speakers of their national culture and language. In this regard, there is a need for a way to implement a culturally oriented approach in language teaching - the knowledge of the culture of one's own language in the dialogue of cultures. The problem of the dialogue of cultures in the teaching of languages is not new but it acquires new significance in the context of multicultural education focused on the culture of many people. The most important task is not only to introduce students to their native culture, language, but also to foster tolerance, respect for the national identity of other nation, understanding of national and cultural differences. The dialogue of cultures in the study of languages should open to students the diversity of the spiritual and material world, help them understand the values of
another culture and ultimately teach them to live and communicate in multinational Tatarstan.