В статье рассматривается новый журнализм, возникший на рубеже XIX-XX вв. в американской прессе как следствие индустриальной революции и развития рыночных отношений, в контексте творческой биографии, становления журналистской и социологической деятельности Роберта Эзры Парка, выдающегося представителя Чикагской социологической школы, и взглядов Уолта Липпмана, американского журналиста, создателя оригинальной теории общественного мнения. Им удалось определить "естественные закономерности" существования прессы, выделить принципы функционирования жёлтой прессы, опираясь на концепт "естественной истории", и представить её как "результат исторического процесса", как социальный феномен.
The article deals with the new journalism that emerged at the turn of the 19th - 20th centuries in the American press as a result of the industrial revolution and the development of market relations, in the context of the creative biography, the formation of the journalistic and sociological activities of Robert Ezra Park, an outstanding representative of the Chicago sociological school, and the views of Walt Lippman, American journalist, creator of the original theory of public opinion. They managed to determine the "natural laws" of the existence of the press, highlight the principles of the
functioning of the yellow press, based on the concept of "natural history", and present it as a "result of the historical process", as a social phenomenon.