Школьные реформы конца 1920-х-1930-х гг. остаются одними из самых сложных и многогранных модернизационных процессов советского школьного образования, затрагивающие практически все сферы общественной жизни и все слои советского общества. В рамках школьной реформы формировалось совершенно новое "школьное пространство", в локусах которого решались вопросы касательно грамотности, общекультурной подготовки, повышения квалификации обучающихся, идеологического воспитания и т. д. В статье рассматривается динамика развития изучения и интерпретации периода школьного реформаторства, как фактора анализа в историографии второй половины ХХ в.
School reforms in the end of 1920s-1930s remain one of the most complex and multifaceted modernization processes of Soviet school education, affecting almost all spheres of public life and all strata of Soviet society. As part of the school reform, a completely new "school space" was formed, in the loci of which issues related to literacy, general cultural training, advanced training of students, ideological education, etc. were resolved. The article discusses the dynamics of the development of the study and interpretation of the school reform period as a factor of analysis in the historiography of the second half of the 20th century.