Эмоциональное истощение один из основных признаков профессионального выгорания педагогов. В наибольшей степени проявление эмоционального истощения выражено в системе профессий "человек - человек". Профессиональная деятельность педагогов данной категории связана со стрессогенными факторами. Представлены результаты эмпирического исследования эмоционального истощения педагогов, работающих с детьми с ОВЗ. Организационными и индивидуальными факторами, инициирующими возникновение синдрома эмоционального истощения, выступают особенности профессиональной деятельности педагогов. Проанализированы взаимосвязи между общей оценкой эмоционального истощения и социально-психологическими условиями деятельности, а также ресурсами личности педагогов.
Emotional exhaustion is one of the main signs of professional burnout of teachers. To the greatest extent, the manifestation of emotional exhaustion is expressed in the system of professions "man - man". The professional activity of this category of teachers is associated with stressful factors. The results of an empirical study of emotional exhaustion of teachers working with children with disabilities are presented. Organizational and individual factors initiating the emergence of emotional exhaustion syndrome are the features of professional activity of teachers. The interrelations between the general assessment of emotional exhaustion and socio-psychological conditions of activity, as well as the resources of the teachers' personality, are analyzed.