Актуальность статьи определяется важностью выявления и учета психолого-педагогических особенностей работы с подростками девиантного поведения в связи с возрастающим количеством правонарушений среди молодежи и необходимостью социально-педагогической коррекции их поведения. Цель статьи заключается в выявлении возможностей аксиологического подхода к развитию социально-правовой компетентности подростков с девиантным поведением, а также выделении индивидуально-личностных особенностей подростков с девиантным поведением, которые влияют на их поведение в социуме.
The relevance of the article is determined by the importance of identifying and taking into account psychological and pedagogical features of work with adolescents with deviant behavior in connection with the increasing number of offenses among young people and the need, in this regard, socio-pedagogical correction of their behavior. The aim of the article is to identify the possibilities of axiological approach to the development of social and legal competence of adolescents with deviant behavior, as well as to highlight individual and personal characteristics of adolescents with deviant behavior, which affect their behavior in society.