Статья посвящена исследованию вопроса о мотивационном потенциале обратной связи в процессе обучения. Опираясь на трактовку мотива как устремления человека к привлекательной ценности, в исследовании раскрыты возможности обратной связи в мотивированном вовлечении обучающихся в учебную деятельность. Показано, что мотивационный потенциал обратной связи в процессе обучения обусловлен двумя факторами: степенью ценности и значимости для обучающегося информации, сообщаемой ему преподавателем; итерационным характером обратной связи, которая должна сопровождать все этапы мотивационного обеспечения учебного процесса.
The article is devoted to the study of the issue of the motivational potential of feedback in the learning process. Based on the interpretation of the motive as a person's aspirations for an attractive value, the study reveals the possibilities of feedback in the motivated involvement of students in learning activities. It is shown that the motivational potential of feedback in the learning process is due to two factors: the degree of value and significance for the student of the information communicated to him by the teacher; the iterative nature of feedback, which should accompany all stages of the motivational support of the educational process.