В статье рассматриваются жанровые особенности романа "Вирус" современного китайского автора Цай Цзюня. Цай Цзюнь принадлежит к новому поколению писателей-модернистов, а его дебютный роман "Вирус" - продукт "демократизации" китайской литературы, воспевающий жанр триллера, пришедший в Китай с Запада во второй половине ХХ века. Отдав дань популярному жанру и сохранив характерные признаки триллера (неожиданные сюжетные повороты, напряжённые ситуации, борьба со злом, представленным в виде потустороннего существа), Цай Цзюнь при этом наполнил свое произведение китайскими этническими мотивами. Мифологические элементы, описания традиционных китайских праздников, исторические персонажи и даты - все это переносит читателя в Китай древний и современный и позволяет ему погрузиться в мир, полный мистики и ужаса, который автор искусно рисует в его воображении.
The article examines the genre peculiarities of the novel "Virus" by the contemporary Chinese author Cai Jun. Cai Jun belongs to a new generation of modernist writers, and his debut novel "Virus" is a product of the "democratization" of Chinese literature, written to celebrate the thriller genre that came to China from the West in the second half of the 20th century. Cai Jun's work pays tribute to the popular genre and retains the characteristic features of a thriller, such as unexpected plot twists, tense situations, the fight against evil, presented in the form of an otherworldly being, but at the same time is saturated with Chinese ethnic motifs. Mythological elements, descriptions of traditional Chinese holidays, historical figures and dates - all this transports the reader to China, ancient and modern, and allows them to immerse themselves in a world full of mysticism and horror, which the author skillfully paints in their imagination.