Заслуженная награда и похвала ребёнка, является одним из древних способов обратной связи о том, в нужном ли направлении развивается человек. Изучая дискурс позитивного подкрепления и различий в способах поощрения детей в разных странах, учителя могут лучше понять характеристики своих иностранных учеников, а также выбрать новые методы поддержки своих учеников. Цель статьи - познакомить с анализом различий в культуре наградного дискурса школьных достижений в российских и китайских школах. Метод исследования: дискурсивный анализа текста; сравнительный метод исследования; методы статистического анализа. В исследовании использовались наградные тексты школьников и дошкольников из России (n = 51) и Китая (n = 50). В результате исследования было установлено, что система поощрений в России и Китае имеют схожесть и различия. Для России и Китая общим является поощрение хорошей успеваемости (достижение высокого рейтинга) и развитие личных талантов в области искусств или в спорте. Только для китайской школы характерно поощрение личностных качеств (любовь к труду, добросовестность, настойчивость и т. д.). Только для российской школы характерно поощрение активности в какой-либо деятельности ("участие" в выставке или фестивале) без указания результата участия для ребенка.
A well-deserved reward and praise of a child is one of the ancient ways of feedback about whether a person is developing in the right direction. Studying the discourse of positive reinforcement and differences in ways of encouraging children in different countries. Also, teachers can better understand the characteristics of their foreign students, as well as choose new methods of supporting their students. The purpose of the article is to introduce the analysis of differences in the culture of the award discourse of school achievements in Russian and Chinese schools. Research method: discursive text analysis; comparative research method; methods of statistical analysis. The study used award texts of schoolchildren and preschoolers from Russia (n = 51) and China (n = 50). As a result of the study, it was found that the incentive system in Russia and China have similarities and differences. For Russia and Chine, it is common to encourage well academic performance (achieving a high rating) and the development of personal talents in the arts or in sports. Only for the Chinese school is characterized by the encouragement of personal qualities (love of work, conscientiousness, perseverance, etc.). Only Russian for schools are characterized by encouraging activity in any activity ("participation" in an exhibition or festival) without specifying the result of participation for the child.