Актуальность статьи обусловлена тем, что цифровая трансформация ведет к качествен-ной перестройке системы профессионального развития: идет поиск релевантных инструментов обучения, обновление контента. Цель исследования заключается в том, чтобы ар-гументированно доказать, что в период пандемии COVID-19 цифровая трансформация си-стемы профессионального развития позволит, с одной стороны, совершенствовать ИКТ-компетенции педагогов, а, с другой стороны, индивидуализирует процесс их профессионального развития. Авторами сформулировано, что специфика педагогического взаимодействия в цифровой, онлайн-среде - это возможность синхронного и асинхронного обучения. Дока-зано, что для успешной реализации тьюторинга в онлайн-среде педагог должен обладать как минимум инструментальным уровнем владения цифровой грамотностью и цифровой компетентностью. Статья предназначена для ученых-исследователей в области профессионального развития и педагогов-практиков.
The relevance of article is caused due to the fact that digital transformation leads to high-quality reorganization of a system of teachers' professional development: there is a search of relevant tools for training, updating the content. The purpose of the research is to prove arguementally that in the period of COVID-19 pandemic the digital transformation of a system of teachers' profes-sional development will allow to enhance, on the one hand, ICT competence of teachers, and, on the other hand, individualizes process of their professional development. Authors formulated that the specifics of pedagogical interaction in digital, online environment is a possibility of synchro-nous and asynchronous training. It is proved that for successful realization of a tutoring in the online environment the teacher has to possess at least instrumental level of proficiency in digital literacy and digital competence. The article is intended for researchers in the field of professional development and practicing teachers.