В работе обобщены результаты исследований компетентностных моделей современного предпринимателя, которые легли в основу проектирования и создания образовательного онлайн-курса "Предпринимательские компетенции для успешной карьеры выпускника вуза с инвалидностью", разработанного факультетом бизнеса "Капитаны" Южного федерального университета совместно с ресурсным учебно-методическим центром по обучению инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья (РУМЦ). Проведенное исследование позволяет сформулировать элементы целевой модели компетенций современного предпринимателя, включающей такие компетенции и навыки, как поиск и генерация идей, создание эффективной команды, решение проблем, критическое мышление, управление конфликтами, преодоление эмоционального выгорания, самопрезентация, тайм-менеджмент, продвижение в социальных сетях (SMM), управление проектами, эмоциональный интеллект. Целью исследования является анализ предпринимательских навыков, на основе которого спроектирован образовательный курс "Предпринимательские компетенции для успешной карьеры выпускника вуза с инвалидностью", а также формирование представлений о результатах обучения для последующего создания актуального контента и совершенствования технологий обучения предпринимательству. Методы исследования: рефлексивно-системный анализ практического опыта реализации образовательной программы направления "Менеджмент в инновационном предпринимательстве" и программ дополнительного профессионального образования (ДПО) факультета бизнеса "Капитаны" Южного федерального университета, количественный опрос, интервьюирование. Выводы и рекомендации. В работе делается вывод о том, как компетентностный подход может помочь в разработке учебных программ и курсов по развитию предпринимательских навыков. Представленные нами предпринимательские компетенции выступают элементами моделей, выделяемых во многих исследованиях и публикациях, что свидетельствует о наличии достаточно устойчивого и сформированного перечня, который может использоваться при осуществлении образовательной деятельности для подготовки предпринимателей нового поколения.
The paper summarizes results of modern entrepreneur competence models research, which formed the basis of the educational course "Entrepreneurial competencies for a successful career of a university graduate with a disability", developed jointly with the resource educational and methodological center for the training of disabled people and persons with disabilities (REMC). The conducted research allows us to formulate the elements of the target model of a modern entrepreneur competencies; the course module "Building a business and creating a team", including skills such as finding and generating ideas for your own business, creating an effective team, problem solving, critical thinking, conflict management, overcoming emotional burnout and the course module "Personal effectiveness of an entrepreneur", including skills such as self-presentation, time management, entrepreneur promotion in social networks (SMM), project management, emotional intelligence. Based on the above, the purpose of the study is to analyze approaches to the design of the educational course "Entrepreneurial competencies for a successful career of a university graduate with a disability", as well as the formation of ideas about the learning outcomes for the subsequent creation of relevant content and technologies for teaching entrepreneurship. Research methods: general scientific theoretical methods, including structural-functional, systemic and logical. As empirical methods, a reflexive and systematic analysis of the practical experience of the implementation of the educational direction "Management in innovative entrepreneurship" of the Faculty of Business "Captains" of the Southern Federal University was carried out. Discussion and Conclusions. The paper concludes how an education system based on a competency-based approach can help in the development of curricula and courses for the development of entrepreneurial skills. The conducted research allows us to conclude that it is necessary to improve the technologies and methods of the entrepreneurial education system. The entrepreneurial competencies presented by us are a confirmation of the models identified in many studies and publications, which indicates the existence of a fairly stable and well-formed list that can be used in the implementation of educational activities and training of entrepreneurs of a new generation.