В статье описывается исследование трудностей учащихся, обусловленных их негативным статусом в учебном коллективе. Важно понимание что лежит в основе формирования негативного статуса школьника, каковы условия формирования благоприятных отношений между школьниками, из чего складывается нормальное самочувствие школьника в школьном классе, что может послужить причиной отторжения ребенка в школьном коллективе, что может помочь ему преодолеть данную ситуацию, педагогические действия необходимые для поддержки ребенка с негативным статусом. Цель статьи показать направления и средства решения проблемы негативного статуса школьника. Методы исследования. Данные представлены на основании опроса для учащихся и учителей основной школы. В опросе участвовало 314 педагогов. На основании анализа сделан ряд выводов: основной причиной негативного статуса ребенка в коллективе рассматриваются прежде всего его личностные особенности и характер его взаимодействия с одноклассниками; негативный статус влияет на успешность в обучении; для поддержки ребенка с низким статусом необходимо создавать условия для совместной деятельности детей, их общения; школьники считают, что однокласснику, наладить отношения в классе могут помочь общие интересные дела и проявление дружеских чувств; самое ценное для современных подростков это доброжелательное общение с одноклассниками; педагоги отмечают что отношения между одноклассниками зависят, прежде всего от учителя; педагоги отмечают следующие трудности современных подростков в общении: неумение справляться с конфликтной ситуацией, уступать, неумение взаимодействовать с другими. В заключении статьи даются методические рекомендации по формированию детско-взрослой общности во взаимодействии со школьниками, которая предотвращает появление детей с негативным статусом.
The article describes the study of students' difficulties caused by their negative status in the educational team. It is important to understand what underlies the formation of the negative status of a student, what are the conditions for the formation of favorable relations between schoolchildren, what makes up the normal well-being of a student in a school classroom, what can cause rejection of a child in a school team, what can help him overcome this situation, pedagogical actions necessary to support a child with a negative status. The purpose of the article is to show the directions and means of solving the problem of the negative status of a student. Research methods. The data are presented based on a survey for students and teachers of the primary school. 314 teachers participated in the survey. Based on the analysis, a number of conclusions are made: the main reason for the negative status of a child in a team is primarily his personal characteristics and the nature of his interaction with classmates; negative status affects success in learning; to support a child with a low status, it is necessary to create conditions for joint activities of children, their communication; schoolchildren believe that a classmate, to establish relationships in the classroom, common interesting things and the manifestation of friendly feelings can help; the most valuable thing for modern teenagers is friendly communication with classmates; teachers note that the relationship between classmates depends primarily on the teacher; teachers note the following difficulties of modern teenagers in communication: inability to cope with a conflict situation, to yield, inability to interact with others. In conclusion, the article provides methodological recommendations for the formation of a child-adult community in interaction with schoolchildren, which prevents the appearance of children with a negative status.