Актуальность статьи обусловлена совершенствованием системы подготовки научно-педагогических кадров. Цель статьи - выявление мотивации у студентов к проведению научно-исследовательской работы; определение поэтапности формирования исследовательской компетентности у студентов в процессе их обучения в вузе. Методы: теоретические (теоретический анализ педагогической, психологической, научно-методической литературы по проблеме исследования), эмпирические (анализ, сравнение, обобщение, выбор содержания, наблюдение, анкетирование), педагогический эксперимент (констатирующий, формирующий, контрольный этапы эксперимента), метод экспертных оценок, статистической обработки результатов исследования. Статья предназначена для преподавателей вуза, студентов, магистрантов, сотрудников образовательных учреждений, занимающихся вопросами научно-исследовательской работы.
The relevance of the article is due to the improvement of the system of training scientific and pedagogical personnel. The purpose of the article is to identify the motivation of students to conduct research work; determination of the stage-by-stage formation of research competence among students in the process of their education at the university. Methods: theoretical (theoretical analysis of pedagogical, psychological, scientific and methodological literature on the research problem), empirical (analysis, comparison, generalization, choice of content, observation, questioning), pedagogical experiment (stating, forming, control stages of the experiment), method of expert assessments, statistical processing of research results. The article is intended for university teachers, students, undergraduates, employees of educational institutions involved in research work.