Статья посвящена проблеме неформального образования педагогов в Казахстане и разработке рекомендаций по его совершенствованию. Изучены нормативные документы, регулирующие повышение квалификации педагогов в Казахстане. Проведен опрос педагогов. В результате исследования получены следующие результаты: внесены предложения по изменению нормативных правовых актов, регулирующих процесс повышения квалификации педагогов; проведен опрос по неформальному образованию и аттестации педагогов; предложена национальная модель совершенствования системы неформального образования педагогов, а также даны рекомендации по восполнению разрыва в их навыках для формирования полноценной системы непрерывного образования. Цель исследования - разработка модели совершенствования неформального образования педагога, в том числе в аспекте профилизации образования Исследование по выявлению разрывов для формирования полноценной системы непрерывного образования педагогов путем изучения потребностей преподавателей педагогических колледжей и вузов, апробации критериев и инструментов оценки профессионального мастерства в рамках сертификации педагогов проведено с участием свыше 24 000 респондентов. Для решения поставленных задач использовалась совокупность методов исследования: метод моделирования и сравнения, анализа нормативных правовых документов, источников и аналитических материалов, синтез информации, сопоставление данных, опрос, интервью с респондентами-участниками образовательного процесса и фокус-группами представителей педагогического сообщества. Выводы и рекомендации. Изучение состояния проблемы способствовало внесению изменений в нормативные правовые акты, регулирующие процесс повышения квалификации педагогов. Преодолен стереотип пятилетней периодичности прохождения курсов повышения профессиональной квалификации педагогических кадров. Предложена модель совершенствования системы неформального образования педагогов, а также даны рекомендации по восполнению разрыва в их навыках для формирования полноценной системы непрерывного образования.
The article is devoted to the problem of non-formal education of teachers in Kazakhstan and the development of recommendations for its improvement. The normative documents regulating the professional development of teachers in Kazakhstan have been studied. A survey of teachers was conducted. As a result of the research, the following results were obtained: proposals were made to change the normative legal acts regulating the process of professional development of teachers; a survey on non-formal education and teacher certification was conducted; a national model of improving the system of non-formal education of teachers is proposed, as well as recommendations on filling the gap in their skills for the formation of a full-fledged system of continuing education are given. Purpose of work - development of a model for improving the non-formal education of a teacher, including in the aspect of profiling education. Purpose of the study - development of a model for improving the non-formal education of a teacher, including in the aspect of education profiling. The study to identify gaps for the formation of a full-fledged system of teachers' continuing education by examining the needs of teachers of teacher colleges and universities, testing criteria and tools to assess professional skills within the certification of teachers was conducted with the participation of over 24 000 respondents. To solve the tasks set, a set of research methods was used: the method of modelling and comparison, analysis of regulatory legal documents, sources and analytical materials, synthesis of information, data matching, survey, interviews with respondents participating in the educational process and focus groups of the pedagogical community representatives. Discussion and Conclusions. The study of the state of the problem has contributed to the introduction of changes in the normative legal acts regulating the process of professional development of teachers. The stereotype of a five year periodicity of professional development courses for teachers was overcome. The model for improving teachers' non-formal education has been proposed, and recommendations have been made to fill the gap in teachers' skills in order to form a full-fledged system of continuing education.