Статья посвящена проблеме развития эмоционального предвосхищения результата у детей дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи. В статье представлены результаты эмпирического исследования, подтверждающие, что дети с ТНР испытывают наибольшие трудности в прогнозировании эмоций в ситуации социального взаимодействия. Большинство детей
дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи часто демонстрировали невозможность дать прогноз эмоций ни самостоятельно, ни с помощью наводящего вопроса, отказывались от ответа. Раскрываются этапы коррекционно-развивающей работы по развитию способности дошкольников с ТНР к пониманию и предвосхищению эмоциональных состояний окружающих людей в ситуации социального взаимодействия и ситуации будущего.
The article is devoted to the problem of the development of emotional anticipation of the result in preschool children with severe speech disorders. The article presents the results of an empirical study confirming that children with
TNR experience the greatest difficulties in predicting emotions in a situation of social interaction. The majority of preschool children with severe speech disorders often
demonstrated the inability to predict emotions either independently or with the help of a leading question, refused to answer. The specifics and stages of correctional and developmental work on the development of the ability of preschoolers with TNR to understand and anticipate the emotional states of people around them in a situation of
social interaction and the situation of the future are revealed.