В статье рассматривается проблема произвольной регуляции деятельности у учащихся, имеющихся трудности обучения. Основным методом исследования являлось нейропсихологическое обследование на базе батареи Ахутиной Т.В., а также тест У. Мишела. Продемонстрирована тесная связь 3 блока мозга и школьной успеваемости. Выявлено, что для учащихся с трудностями обучения свойственна выраженная слабость процессов программирования действия, слабость механизмов переключения, присуща импульсивность, слабость контроля выполнения действий.
The problem of voluntary (arbitrary) regulation of activity in school children with learning disabilities is revealed in the article. The main method of the research was neuropsychological examination based on Akhutina T.B. battery, together with the test by Mishel W. The close relation between the 3rd brain block and school progress is demonstrated. School children with learning difficulties are characterized by weakness in the process of programming actions, weakness of switching mechanisms, impulsivity, weakness of control over the execution of actions.