Дано описание феномена вовлеченности студентов в учебный процесс и предложены теоретико-методологические основания организации и проведения экспериментального исследования. Предложено описание метода цифровой оценки вовлеченности средствами информационно- аналитической системы на базе нейросетей. Представлены результаты экспериментального исследования возможностей измерения эмоциональных проявлений вовлеченности студентов с помощью нейросетевых инструментов. Описаны основные маркеры, отражающие эмоциональный компонент вовлеченности студентов в учебную деятельность в цифровой среде.
The phenomenon of students' engagement in the educational process is described and the theoretical and methodological foundations of the experimental research are proposed. A description of the method of digital assessment of engagement by means of an information and analytical system based on neural networks is proposed. The results of an experimental study of the possibilities of measuring the emotional manifestations of student engagement using neural network tools are presented. The main markers reflecting the emotional component of students' involvement in educational activities in the digital environment are described.