В статье рассмотрены различные подходы к понятию цифровая образовательная среда, вводится понятие предметной цифровой образовательной среды педагога. Проводится анализ источников литературы с целью определения компонентов цифровой образовательной среды педагога. Приводится обзор и авторская классификация цифровых инструментов, в том числе и специфических математических инструментов, как средства построении предметной цифровой образовательной среды. Также в работе представлены результаты опроса, про-веденного среди практикующих учителей для выделения основных компонентов цифровой образовательной среды педагога и определения ее особенностей.
The article discusses various approaches to the concept of digital educational environment, introduces the concept of a subject digital educational environment of a teacher. The analysis of literature sources is carried out in order to determine the components of the digital educational environment of the teacher. The review and the author's classification of digital tools, including specific mathematical tools, as a means of building a subject digital educational environment is given. The paper also presents the results of a survey conducted among practicing teachers to identify the main components of the teacher's digital educational environment and determine its features.