Статья посвящена анализу особенностей ритма в произведениях туркменских композиторов. Авторами показано, что в туркменскую композиторскую практику входят ритмы, свойственные народным жанрам: айдымам, дутарным мукамам и обрядовым песням. Одна из главных национально-типологических черт туркменской музыкальной ритмики заключается в том, что внутренняя ударность самого ритма не связана с его материальным воплощением в ударных инструментах. Туркменская ритмика сама ударна. В творчестве туркменских композиторов роль изменения метрики очень велика: по сравнению с народной музыкой она не снижается.
The article is devoted to the analysis of the features of rhythm in the works of Turkmen composers. The authors show that the Turkmen composing practice includes rhythms peculiar to folk genres: aidyms, dutar mukams and ritual songs. One of the main national typological features of Turkmen musical rhythm is that the internal stress of the rhythm itself is not related to its material embodiment in percussion instruments. Turkmen rhythm itself is chocking. In the work Turkmen composer's, the role changing the metric is very great: in comparison with folk music, it does not decrease.