Статья посвящена проблеме поликультурного образования студентов - будущих педагогов-музыкантов в вузе, которое актуализирует поликультурный потенциал учебных дисциплин и внеучебной творческой деятельности студентов, развивающие возможности цифровой образовательной и культурной среды как элементов поликультурного образовательного пространства. Содержательное наполнение поликультурного компонента учебного материала, с одной стороны, отражает многообразие и самобытность национальных музыкальных культур, а с другой стороны, позволяет выявлять интегративные элементы - общие музыкально-эстетические идеи и образы, находить общие закономерности их воплощения в музыкальных произведениях.
The article is devoted to the problem of multicultural education of students - future music teachers at the university, which actualizes the multicultural potential of academic disciplines and extracurricular creative activity of students, developing the possibilities of digital educational and cultural environment as elements of a multicultural educational space. The key factor is the content of the multicultural component of the educational material, which, on the one hand, reflects the diversity and identity of national musical cultures, and on the other hand, allows identifying integrative elements - common musical and aesthetic ideas and images, finding common patterns of their embodiment in musical works.