В статье показано влияние различных факторов на личность учащегося подросткового возраста, обосновывается необходимость применения в практике методов, направленных на формирование творческой индивидуальности учащегося, на поддержку его стремления к самовыражению в художественном творчестве. В статье рассмотрены понятия арт-педагогики и арт-терапии; дана характеристика функций, сформулированы цели и задачи арт-педагогики и арт-терапии. Доказывается актуальность и результативность арт-терапии как средства развития творческой личности; предлагается использовать художественную керамику как средство арт-терапии в развитии творческой индивидуальности учащегося подросткового возраста.
The article shows the influence of various factors on the personality of a student of adolescence, substantiates the need to apply in practice methods aimed at the formation of the student's creative individuality, to support his desire for self-expression in artistic creation. The article discusses the concepts of art pedagogy and art therapy, gives a characteristic of the functions of art pedagogy and art therapy, formulates its goals and objectives. The urgency and effectiveness of art therapy as a means of developing a creative personality is proved; it is reasonably proposed to use artistic ceramics as a means of art therapy in the development of the creative individuality of an adolescent student.