Актуальность данного исследования обусловлена проблемой обновления и трансформации высшего образования, совершенствования инновационно - образовательной системы, перехода к компетентностно-ориентированному образованию. В работе выявлены особенности творческого саморазвития будущих преподавателей высшей школы на примере использовании технологии eduScrum. Показано, что применение технологии eduScrum при обучении аспирантов способствует повышению их творческого потенциала и развитию креативности, включающей факторы любознательности, сложности, склонности к риску, воображение. Материалы статьи могут быть полезны профессорско-преподавательскому составу для освоения инновационной педагогической деятельности, повышения эффективности обучения и творческого саморазвития личности в современной системе образования.
The urgency of this research is caused by the problem of renewal and transformation of higher education, enhancement of the innovative education system, transition to competency- and result-oriented education.
The aim of this article is to reveal the peculiarities of creative self-evolution of future university teachers with special reference to application of eduScrum technology.
The key research approach was a psychology and pedagogical experiment. The results of research showed that application of the eduScrum technology when training post -graduate students contributes to improving of creative potential and developing of personal creativity, including such factors as cognitive need complexity, risk-taking, and imagination.
The materials of the article can be useful for the higher-education teaching personnel to master the innovation teaching activities, to improve the education effectiveness and the personality creative self-evolution in modern system of education.