В результате исследования были выявлены следующие психолого-педагогические условия развития эстетической культуры воспитанников в условиях цифрового образования: постановка цели развития личности, выбор эстетически выразительных форм, методов, средств обучения и воспитания, системная диагностика уровней обучении, развития, коррекция с учетом индивидуальных уровней достижения. Применены формы эстетического воспитания: беседа, экскурсия, в том числе и виртуальная, эссе, сочинение, презентации, создание картин, кроссвордов, учебные видео, занимательные викторины, составление словесного поля, разработка теста, создание портфолио ученика и т.д. (в том числе с использованием образовательной платформы "Инфоурок").
Traditional forms of aesthetic education are used in the learning process. At the same time, it is necessary to identify the psychological and pedagogical conditions for the development of aesthetic culture of students in the conditions of digital education. Research methods are considered: questionnaire, conversation, content analysis of essays. Forms of aesthetic education were used: conversation, excursion, including virtual, essays, essays, presentations, creation of paintings, crosswords, educational videos, entertaining quizzes, compilation of a verbal field, test development, creation of a student's portfolio, etc. Sets of methodological materials on the Russian language for 9th grade students were developed, taking into account the goal of developing aesthetic culture, including lesson plans, presentations, tests, quizzes, crosswords, didactic cards (including using the educational platform "Infowork"). The following psychological and pedagogical conditions for the development of aesthetic culture of pupils in the conditions of numbers were identified.