Проблема регуляции психической деятельности относится к одной из фундаментальных проблем психологической науки и остается в фокусе внимания отечественных и зарубежных исследователей. Изучение саморегуляции психических состояний и её ментальных механизмов позволит выявить и описать структуры сознания, обеспечивающие регуляторный процесс в деятельности человека, а также качество и эффективность учебы студентов. В настоящем исследовании приводятся данные о характере взаимосвязей между компонентами системы Я и рефлексивными структурами в процессе ментальной регуляции психических состояний студентов, раскрывается их роль в эффективности регуляторных процессов. Прикладное значение исследования состоит в создании методик, позволяющих повышать регуляторные и адаптационные способности студентов, и в целом, эффективность учебного процесса.
The issues of the mental activity regulation belong to one of the fundamental problems of psychological science and remains in the focus of attention of domestic and foreign researchers. The study of the psychological states self-regulation and its mental mechanisms allow to reveal and describe the structures of consciousness that provide a regulatory process in human activity, as well as the quality and effectiveness of students' educational activities. This study investigates the nature of the relationship between the components of the self- system and reflexive structures in the process of mental regulation of students' psychological states, reveals their role in the effectiveness of regulatory processes. The applied value of the research consists in the creation of methods that allow increasing the regulatory and adaptive abilities of students, and in general, the efficiency of the educational process.