В статье рассмотрены подходы Л.З. Шакировой Т.К. Донской к решению ключевых вопросов современной лингвометодики. Ученых связывало отношение к русскому языку как государственному языку Российской Федерации, понимание функций русского языка как языка межнационального и международного общения; отношение к тексту как единице обучения и развития речи. Доказана необходимость работы с текстом как единицей обучения, развития и воспитания, проанализирована система текстовых упражнений, названы критерии оценивания творческих работ учащихся, описаны основания для разграничения текстовых ошибок. Много внимания уделяли исследователи речи учителя, представлена их обоснованная позиция, приведены примеры.
The article discusses the approaches of L.Z. Shakirova and
T.K. Donskaya to the solution of key issues of modern studies of linguistic methods. Scientists were connected by their attitude to the Russian language as the state language of the Russian Federation, understanding the functions of the Russian language as the language of interethnic and international communication; relation to the text as a unit of learning and development of speech. The necessity of working with text as a unit of teaching, development and upbringing is proved, the system of text exercises is analyzed, the criteria for evaluating the creative works of students are named, and the grounds for distinguishing between text errors are described. The researchers the teachers speech paid much attention on the teachers speech, their substantiated position is presented, examples are given.