Актуальность исследования определяется необходимостью создания лингвокультурологических словарей, соответствующих антропоцентрической парадигме современного гуманитарного образования, и способов реализации лингвокультурологической концепции обучения русскому языку и литературе, систематизирующим понятием которой является языковая личность и компетентностный подход к ее формированию. Целью является разработка научных основ и составление лингвокультурологического словаря по художественным произведениям Сергея Есенина, выявление обучающе-воспитательного потенциала данного словаря в формировании лингвокультурологической компетенции учащихся на уроках русского языка и литературы.
The relevance of the study is determined by the need to create linguistic-cultural dictionaries that correspond to the anthropocentric paradigm of modern humanitarian education, and ways to implement the linguisticculturological concept of teaching Russian language and literature, which systematizes the concept of linguistic personality and competence-based approach to its formation. Research objectives: the development of scientific foundations and the compilation of the linguocul- turological dictionary on the artistic works of S. Yesenin, the identification of the teaching and educational potential of this dictionary in the formation of the linguoculturological competence of students in Russian language and literature classes.