Статья посвящена вопросу о состоянии высших психических
функций у младших школьников с нарушениями речи. У детей данной категории в структуре дефекта встречается снижение уровня развития речи наряду со
снижением уровня когнитивной деятельности. Чтобы выявить методы влияния
на психические процессы, которые участвуют в образовании речевого дефекта,
необходимо обнаружить связь между нарушениями речи и прочими сторонами
психической деятельности. При коррекции речевых нарушений появляется
возможность влиять на психические особенности ребенка, которые непосредственно могут вызывать трудности для нормального функционирования речевой деятельности
The article is devoted to the question of the state of higher mental functions in younger schoolchildren with speech disorders. In children of this category,
in the structure of the defect, there is a decrease in the level of speech development along with a decrease in the level of cognitive activity. To identify methods of influencing mental processes that are involved in the formation of a speech defect, it is necessary to find a connection between speech disorders and other aspects of mental activity. When correcting speech disorders, it becomes possible to influence the mental characteristics of the child, which can directly cause difficulties for the normal functioning of speech activity.