В статье описаны результаты исследования особенностей 
учебной мотивации у тревожных пятиклассников на начальном этапе перехода 
в среднее звено. Выявлено, что у этих детей часто наблюдается конфликт между высоким уровнем престижности обучения в семье и убежденностью, что в 
среде друзей-одноклассников учиться не престижно, которая сопровождается 
сильным желанием общаться с ними; высокие уровни мотивации достижения и 
самореализации часто сопровождаются страхом самовыражения и фрустрацией 
в достижении успеха; боязнь наказания со стороны семьи часто сопровождаются страхом не соответствовать ожиданиям окружающих
 
The article describes the results of a study of the features of educational motivation in anxious fifth-graders at the initial stage of transition to the 
secondary level. It is revealed that these children often have a conflict between a high 
level of prestige of education in the family and the belief that it is not prestigious 
to study among friends and classmates, which is accompanied by a strong desire to 
communicate with them; high levels of motivation for achievement and self-realization 
are often accompanied by fear of self-expression and frustration in achieving success; 
fear of punishment from the family is often accompanied by a fear of not meeting the expectations of others.