Актуальность исследования обусловлена необходимостью изучения нейропсихологических оснований переживания социальной ситуации развития младших школьников с трудностями обучения. Цель исследования - провести теоретический анализ проблемы нейропсихологических характеристик переживания социальной ситуации развития младших школьников с трудностями обучения. Переживание социальной ситуации развития нами рассматривался с позиции теории переживания Л.Р. Фахрутдиновой. Нейропсихологические исследования опирались на школу Выготкого, Лурия, Хомской. Исследования показали, что переживание как высший психический процесс, как внутренний план социальной ситуации развития младших школьников с трудностями обучения может быть представлен как результат взаимодействия коры больших полушарий (преимущественно, лобные доли) и лимбической системы, ретикулярной формации. Впечатление, эмоциональные характеристики переживания являются результатом постоянного взаимодействия коры и подкорки (лимбической системы), формирования связей, которых можно распознать как эмоциональный след и имеющие глубокий личностный смысл для субъекта переживания.
The relevance of the study is due to the need to study the neuropsychological foundations of experiencing the social situation of development of primary schoolchildren with learning difficulties. The aim of the research is to conduct a theoretical analysis of the problem of neuropsychological characteristics of experiencing the social situation of development of primary schoolchildren with learning difficulties. The "perezhivanie" (experiencing) of the social situation of development was considered by us from the position of L.R. Fakhrutdinova. Neuropsychological research relied on the school of Vygotsky, Luria, Chomskaya. Studies have shown that experience as a higher mental process, as an internal plan of the social situation of development of younger schoolchildren with learning difficulties can be presented as a result of the interaction of the cerebral cortex (mainly the frontal lobes) and the limbic system, the reticular formation. The impression, the emotional characteristics of the "perezhivanie" (experiencing) are the result of the constant interaction of the cortex and the subcortex (limbic system), the formation of connections that can be recognized as an emotional trace and have a deep personal meaning for the subject of the experience.