В статье обоснована категория трудности переживания учебной деятельности в области физики как состояния дискомфорта, неблагополучия. Проведено эмпирическое исследование состояний (трудностей переживания) учащихся на уроках физики. Опираясь на положение о том, что физика и ее образовательные возможности в особой степени сопряжены с метакогнитивными ресурсами личности ученика, были выявлены метакогнитивные способности учащихся, а также эмпирически доказана разница в уровне их выраженности у учащихся с наличием и отсутствием трудностей в процессе учебной деятельности.
The article substantiates the category of difficulty in experiencing educational activities in the field of physics as a state of discomfort, distress. An empirical study of the states (difficulties of experience) of students in physics lessons was conducted. Based on the provision that physics and its educational opportunities, in particular, involve metacognitive-governmental resources the student was identified metacognitive abilities of students, as well as empirically proved the difference in the level of severity in students with and without difficulties in the process of educational activity.