В исследовании приняли участие 86 человек, из них: 44 молодых педагогов коррекционных учреждений (стаж работы менее 5 лет) и 42 обучающихся по направлению подготовки 44.03.03 Специальное (дефектологическое) образование профиль "Дошкольная дефектология". Данное исследование расширяет представления о становлении внутриличностного и межличностного аспектов эмоционального интеллекта в профессиональной деятельности. Показано, что у начинающих педагогов коррекционных учреждений компоненты эмоционального интеллекта имеют более высокие показатели по сравнению с обучающимися вуза.
The study took part involved 86 people, including: 44 young teachers of correctional institutions (work experience less than 5 years) and 42 students in the direction of training 44.03.03 Special (defectological) education profile "Preschool defectology". This study expands the understanding of the formation of the intrapersonal and interpersonal aspects of emotional intelligence in professional activity. It is shown that the components of emotional intelligence among the novice teachers of correctional institutions have higher indicators in comparison with the students of the university.