В статье обозначены две характеристики постмодерна, влияющие на гуманитарно-художественное образование: культурная де-дифференциация и инновационизм. Примеры культурной де-дифференциации: реинституционализации гуманитарного знания и гуманизация естествознания (технических наук). Рассмотрены новые формы существования гуманитарно-художественного знания: внеобразовательная активность гуманитариев в "третьих местах", трансформативная гуманистика, дизайн эмоций. Сделаны выводы о перспективах гуманитарно-художественного образования в динамичном режиме взаимовлияния теории и социальной практики.
The article identifies two characteristics of postmodernity, which affect the humanities (arts) education: cultural de-differentiation and innovationism. Examples of cultural dedifferentiation are: re-institutionalization of humanitarian knowledge and humanization of natural and technical sciences. New forms of humanities (arts) are considered: the educational activities in "third places", transformative humanities, emotional design. Conclusions are made about the prospects of humanitarian (arts) education in a dynamic mode of mutual influence of theory and social practice.