Признание приоритета единства образовательного пространства на территории Российской Федерации, защиты и развития традиций народов России требует комплексной реализации мультикультурного потенциала регионов страны как источника сохранения и трансляции историко-культурного наследия молодому поколению, начиная с дошкольного возраста. Билингвальное образование, как одно из условий реализации мультикультурного подхода в образовании, направлено на поддержку позитивной социальной направленности сознания современных людей: потребность к изучению родного языки, истории родного края и родной культуре. Актуальность исследуемой проблемы обусловлена необходимостью рассмотрения условий подготовки педагогических кадров для осуществления профессиональной деятельности в билингвальной среде мультикультурного образовательного пространства Республики Коми, где доминирующим является русско-коми двуязычное население. В основных профессиональных образовательных программах по укрупненной группе специальностей и направлений подготовки (далее УГСН) "Образование и педагогические науки" не всегда могут найти место дисциплины, которые направлены на формирование профессиональной компетенции будущих педагогов в билингвальной образовательной среде. В школах Республики Коми обучение осуществляется на русском языке, а также учебными планами предусмотрено изучение коми языка как родного и так неродного. Цель статьи: раскрыть эффективные педагогические условия (учебно-методические, информационно-методические и исследовательско-методические) формирования этнокультурной компетентности будущих педагогов к профессиональной деятельности в билингвальной среде Республики Коми. Ведущими методами исследования данной проблемы являются методы: анализа и обобщения нормативной, учебно-методической документации и психолого-педагогической литературы, а также метод проектирования. Представленные в статье педагогические условия позволят сформировать этнокультурную компетентность будущих педагогов, которые будут осуществлять свою профессиональную деятельность в билингвальной образовательной среде школы.
The recognizing of the priority of the educational space unity in the Russian Federation, the protection and tradition development of the peoples of Russia require the comprehensive implementation of the multicultural potential of the country's regions as a source of preservation and transmission of historical and cultural heritage to the younger generation, starting from preschool age. Bilingual education, as one of the conditions for the implementation of a multicultural approach to education, is aimed at supporting the positive social orientation of the modern people consciousness: the need to study their native languages, the history of their native land and native culture. The relevance of the problem is due to the need of considering the conditions for the training of teachers for their professional activities in the bilingual environment of the multicultural educational space of the Komi Republic, where the Russian-Komi bilingual population is dominant. In the main professional educational programs for an enlarged group of specialties and areas of training (hereinafter referred to as EGSA) "Education and Pedagogical Sciences", disciplines that are aimed at building the professional competence of future teachers in a bilingual educational environment cannot always be found. In the schools of the Komi Republic, the teaching is carried out in Russian, and the curriculum provides the Komi language training, both as native and non-native.
The purpose of the article: to reveal the effective pedagogical conditions (educational, methodical, information-methodical and research-methodical) of the formation of the future teachers' ethnocultural competence for their professional activities in the bilingual environment of the Komi Republic. The leading research methods for this problem are analysis and generalization of normative, educational and methodical documentation and psychological and pedagogical literature, as well as a method of a design. The pedagogical conditions presented in the article will allow forming the ethnocultural competence of future teachers who will carry out their professional activities in the bilingual educational environment of the school.