В статье представлены результаты исследования процессов цифровизации в современной экономике и образовании. Рассмотрено понятие цифровых компетенций современного выпускника среднего и высшего учебного заведения. Проведено исследование проблем и условий формирования цифровых компетенций во взаимосвязи у современного школьника и студента, учителя и преподавателя. Проведена оценка ролей родителей, семьи, старшего поколения в процессе формирования цифровых компетенций молодого специалиста. Предложены мероприятия по улучшению качества подготовки кадров для цифровой экономики.
The article presents the results of a study of digitalization processes in the modern economy and education. The concept of digital competencies of a modern graduate of a secondary and higher educational institution is considered. A study of the problems and conditions for the formation of digital competencies in the relationship of a modern schoolchild and student, teacher and teacher. The roles of parents, family, older generation in the process of forming digital competencies of a young specialist are evaluated. Measures are suggested to improve the quality of training for the digital economy. The reported study was funded by RFBR, project number 19-29-07037