Актуальность исследования обусловлена наличием проблем в использовании информационно-цифровых технологий учителями в процессе преподавания русского языка и литературы в режиме реального и дистанционного учебного процесса. Статья нацелена на раскрытие потенциальных возможностей в обучении школьников новых цифровых технологий, к которым относятся телекоммуникационный проект и цифровая гуманитаристика. Авторы обосновывают необходимость овладения этими технологиями учителями-филологами в процессе повышения квалификации, что позволит повысить качество профессиональной подготовки учителей русского языка и литературы.
The relevance of the present study is accounted for by the fact that there is a number of issues relating to the use of ICTs in the process of teaching Russian language and literature in the context of face-to-face and distance learning. The article is aimed at revealing the potential of the new digital technologies for school teaching, including internet-based projects and digital humanities. The authors provide the rationale for the necessity of mastering these technologies in the process of advanced training of teachers-philologists as it will improve the level of professional competence of the teacher of Russian language and literature.