В статье раскрывается актуальность использования метапредметного подхода в историческом образовании, применение на уроках элементов проблемного обучения, позволяющее ученикам овладеть мыслительными, логическими и познавательными навыками. Технология проблемного обучения позволяет заменить традиционный урок объяснения нового материала уроком "открытия" новых знаний. Такие уроки обеспечивают не только глубокое усвоение учащимися учебного материала и достижение образовательных целей, но также формируют широкий кругозор учеников, гражданскую позицию, толерантное и терпимое отношение к окружающим, воспитывают ответственного и думающего человека, умеющего вести диалог, аргументировать и логически обосновывать свою позицию.
The article reveals the relevance of using the meta-subject approach in historical education, the use of elements of problem-based learning in the classroom, which allows students to master thinking, logical and cognitive skills. The lessons of history have a huge developmental potential for the students of the primary school. Proper construction of a lesson and a serious attitude of teachers to teaching methods and objectives that it has set itself in the teaching of history, able to provide not only a deeper comprehension of the students actually learning material and achievement of the purely educational purposes, but also the formation of a broad Outlook of pupils, the education of a responsible and thinking person, formation of civil position, tolerant attitude to others, learning conflict resolution skills and to engage in dialogue, reasoning and logically arguing his position. Problem learning successfully replaces the traditional lesson of explaining new material with a lesson of "discovering" knowledge.